fredag den 21. december 2012

Jule Blogchallenge '21

Din ynglings opskrift på julekager
Ved ikke om jeg har en ynglings, men hele min barndom
husker jeg de brunekager som min mor lavede fra den bog der 
hedder "Den Blaa bagebog" ved ikke om i kender serien med de
bøger men det er vidst Tørleffs husholdningsskole der har lavet dem
(tror jeg) - men deler gerne den opskrift med jer - har selv lige bagt dem!

Du skal bruge:

• 175g Sirup (knap 1½dl)
• 175g Smør
• ½ tsk. Hjortetaksalt
• 5g Potaske (½ spsk.)
• 1dl Vand
• ½kg Hvedemel
• ½tsk. Allehånde
• 1tsk Nelliker
• 1spsk. Kanel
• 200g Melis
(Man kan også hakke mandler & sukat i)


Sirup & smør varmes sammen.
Hjortetaksalt og potaske røres ud i vand og blandes i den barme sirupsmasse.
Siruppen afkøles, til den er håndvarm.
Mel, krydderier sigtes sammen og røres i - på nær 3spsk.
Melisen æltes i på bordet sammen med det sidste mel.
Dejen rulles ud og stikkes ud med forme - Bages på plader i forvarmet ovn ved 165℃



Hvis Brunkagedejen smuldrer; Hvis melet røres i før sirupsmassen er helt kold.

Der er kun en ting at gøre:
Til en dej af ½ kg mel bruges ekstra 59 g smør, ½ dl sirup og ½ dl varmt vand,
der røres sammen og æltes i den tørre dej, så den igen blvier smidig.


I kan se mine kager på billedet - jeg har decoreret med alm. glasur med farve i,
som jeg gjorde tygt og der efter sprøjtede på med alm. fryseposer hvor et lille hul blev
klippet! :) 


Plejer i at bage kager? & har i en favorit julekage?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar